måndag, december 07, 2009

Sakers personlighet

Idag tog jag Pierre till jobbet. Vagnen bakom hette Sven-Roland. Kändes det lite personligare? Lite, kanske.

Sakers personlighet. En modern människa har en relation till sin telefon, nästan som bilen, fast liten, i fickan.

Min telefon är rätt elak, har jag upptäckt. Inte mot mig, tvärt om. Mig försöker den ställa in sig hos. Om jag tycker att mötet jag sitter i börjar bli långrandigt, eller kompisen jag råkat träffa på stan berättar något alltför ointressant, trycker jag extra länge på en av knapparna. Då svarar telefonen med ett ”falskt samtal”. Den börjar ringa. Telefonen erbjuder sig till och med att spela upp en röst, om jag vill, så det falska samtalet blir än mer övertygande. Allt står torrt beskrivet i manualen som följde med. (Jag vill gärna vara en pålitlig person, med den här telefonen känner jag mig misstänkliggjord. Nu när jag skrivit om det här, hoppas jag att jag aldrig blir frestad att använda funktionen.)

Vi arkitekter har ju nytta av att ha koll på vad den materiella världen uttrycker. Kommunicerar, lite slitet men användbart ord. Det är synd att den sprillans nya gallerian i Liljeholmen kommunicerar ”nu är du i Hudiksvall”, som en god vän så riktigt påpekade. Jag har varit i Hudiksvall och håller med, men där passade det bättre. Innan Liljeholmsbygget var klart föreställde jag mig en urban förlängning av Hornstull. Stora, rediga tag i den nyare delen med bostäder, mellan tunnelbanestationens södra del och Tvärbanestationen gav aningar om en sådan möjlighet. Istället är nu Liljeholmen nu en färdig, avslutad, redan daterad småstadsmiljö. Inte precis Yttre Södermalm. Närförorterna Aspudden, Midsommarkransen, Hägerstensåsen har avsevärt mer urban känsla, men är nu avsnörda för överskådlig framtid. Lite synd.

Tänk om det blir tvärtom: tänk om den förestående ombyggnaden av Hornstull och Långholmsgatan också blir Hudiksvall? Galleria, torg… Nej, jag vill ännu hoppas.

God jul! Jag åker till Los Angeles, megastaden, ful och fantastisk. Urban och suburban. Sedan vill jag komma hem till snö och solsken!
/Åsa

2 kommentarer:

  1. Det hade varit spännande att få se en skiss på din drömversion av Liljeholmstorget! Men jag förstår om det är för mycket begärt...

    Du gör mig nervös med dina tankar om Hornstull, även om jag inte direkt vet vad Hudiksvall innebär. Vi får hoppas på det bästa.

    SvaraRadera
  2. Hudik äger (som barna säger)...Men det är inte metropolis precis.

    SvaraRadera