torsdag, februari 18, 2010

Färginjektion och förseningsavgift

Så var det dags att lämna tillbaka den igen, favoritbiblioteksboken nummer ett som jag brukar låna med jämna mellanrum. Jag har hittat den på universitetsbibliotek i Barcelona, på stadsbiblioteket i Göteborg och nu senast sprang jag på den av en slump på KTH:s arkitekturbibliotek här i Stockholm.

Boken handlar om Lina Bo Bardi, en arkitekt som föddes i Rom men främst var verksam i Brasilien och den är en av det fåtal texter som finns utgivna om BoBardi på engelska. Boken berättar om Bo Bardis arkitektur och den gör det med hjälp av hennes skisser. De lekfulla, härligt naivistiska teckningarna framställer hennes byggnader tillsammans med blommande växter, porlande vatten och glada människor. Det är just den färginjektion jag behöver när omgivningarna är tecknade i gråskala.

Nu tänker ni väl: ”Varför köper hon inte den där boken då om den nu är så bra?” Det har jag själv också tänkt många gånger som idag när jag i snökaos tvingas iväg till bibliotekets bokinkast. (Inte minst som jag i förseningsavgifter säkert betalat bokens värde flera gånger om!) För att vara helt ärlig är jag rädd att den ska förlora lite av sin charm om jag får ha den i min bokhylla dygnet runt, året om. Den blir alltför tillgänglig! Kanske går det som med andra böcker jag samlat på mig, de ser fina ut i bokhyllan men blir väldigt väldigt sällan bläddrade i.

Så från och med imorgon kommer ”Subtle Substances - The Architecture of Lina Bo Bardi” av författaren Olivia de Oliviera stå på bibliotekshyllan igen. Och jag, jag håller tummarna för att förseningsavgifterna på KTH inte är alltför saftiga.

/Jennifer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar