måndag, oktober 12, 2009

”De’ e’ mycke’ nu”




Plötsligt är det mycket som skall göras ungefär samtidigt, vilket i och för sig inte är något nytt fenomen, men efter en period av relativ stillhet och lugn, måste jag erkänna att det känns lite ovant, om än angenämt.

Ett av de projekt som upptar min mesta tid just nu är projekteringen av ett bostadsprojekt som kom igång för ca en månad sedan. Varje del i byggprocessen, från idé till färdig byggnad har sin charm tycker jag och projekteringsdelen är en fas som jag också gillar. Det är extra roligt just i detta projekt där alla i projekteringsgruppen är mycket engagerad och måna om att identifiera och lösa problemen innan produktionen av bygget startar. Detta kräver förstås en hel del extra samordningsmöten oss konsulter emellan, vilket är mycket givande och självklart bra för bygget i slutändan, även om det tar en del tid i början. Det kan kanske tyckas självklart att det är så här det ska gå till, men har man varit med ett tag så vet man att det långt ifrån alltid går till så här. Det kan bitvis bli väldigt intensivt för A, vi som ska samordna det mesta på våra ritningar. Men min inställning är att problemen är till för att lösas och det blir inte sämre av att det är roligt att lösa dem också.

Slutligen, för att citera Janne Boestad i ORIGO-filmen ”Arkitekten är som en kompositör… Man framställer teoretiskt någonting tekniskt, som talar om vilket innehåll det ska ha, till alla sina delar, och sedan är det andra som utför det, en byggare utför det. Eller en orkester utför det…”

/Leontina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar